I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 7 March 2011

Jatuh ke dalam lubang yang sama untuk kali ke-2, why???



Setiap manusia memang tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan. Setiap kali kte melakukan kesilapan kte menyesal dan berjanji takkan buat lagi.. Tapi akhirnya kesilapan yang sama jugak kte buat. Kenapa ek?? Persoalan ni la yang berlegar2 di kepala baru2 ni.. kesilapan yang sama berulang lagi padahal dulu dh berazam x kan buat dah..berkali2  tnye kt diri sndiri, nape? Why? Limaza? ? hehe..




Kalo difikirkan mcm mana kte boleh jatuh kedlm lubang yang sama ek? takkan kte tak tahu kot ade lubang kat situ? Jwpnnye sebab kte masih guna jalan yang sama yg mana ade lubang menanti kte di hujungnya..kte sedar kte silap pilih jalan,kte tahu ade lubang kt jalan yg kte pilih tp kte masih tak nak ubah jalan yang pernah kte guna. Dalam erti kata lain, kte masih x mahu ubah cara hidup kte ke arah yg lebih baik. Asyik2 menyalahkan takdir..dialog yang biasa di dengar: “dh nasib aku cmni, nk wat cmne..terime je la..”  Jadi, natijahnya kte kembali balik buat kesilapan yang sama.


Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: 
Dari Nabi saw., baginda bersabda: Seorang mukmin tidak boleh dua kali jatuh dalam lubang yang sama. (Shahih Muslim No.5317)

Jangan jatuh ke lubang yang sama, sabda Nabi Muhammad, rasul junjungan kte..Jom,mari kte berubah,Jangan smpai jatuh untuk kali yg ke-3 plak..Tapi ape2 pun, jangan lupa minta bantuan dari Allah.Berdoa dan mohon lah dari Allah swt agar diberikan kekuatan dan juga pohonlah hidayah dari Nya agar kte tidak berulang kali membuat kesilapan yang sama. Tiada apa yang dpt kte lakukan tanpa izin Nya…WITHOUT ALLAH WE ARE NOTHING..=)

"Jadikanlah Masa Yang Berlalu Itu Pengalaman Dan Pengajaran, Masa Yang Sedang Berjalan Kita Isi Dengan Amalan Dan Masa Hadapan Jangan Terlalu Diangan-Angankan"

0 comments:

Post a Comment