I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, 14 November 2011

Promosi! Promosi!

Saje nk wat promosi..hehe..Gambar2 kt bwh ni  adalah antara produk yang ditwarkan di Hannakids Collections..Comel2 dan cantik2 semuanya..untuk tgk facebook fan page Hannakids Collections boleh klik sini..http://www.facebook.com/HannakidsCollections









Friday, 4 November 2011

Kepada Semua Muslimin dan Muslimat


Monday, 31 October 2011

Jom Baca Komik jap..hehe


Pengajaran: Jangan kita menangguh solat..hehe


♥KENAPA ALLAH TEMUKAN KITA DENGAN ORG Y SALAH♥

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..
PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

~ALLAH knows BESt!~♥

RaHMaT UJiaN


..RAHMAT UJIAN..
Ujian itu tanda kasih dan sayang dari ALLAH,mungkin apabila kita tidak diuji, kita akan leka dengan hidup dan jauh dari ALLAH..Jadi ALLAH berikan ujian untuk kita lebih dekat denganNYA.. ♥ ♥

Apabila diuji... Mintalah kekuatan dari Allah.. Agar kita tetap berada didalam keimanan.. Dan berdoalah dengan ujian yang diberikan kepada kita, mudah2han akan menambahkan keimanan kita kepadaNya.. =)
-Don't Worry Allah is Always on Our Side-


Lirik Lagu Rahmat Ujian(MESTICA)


dalam derita ada bahagia
dalam gembira mungkin terselit duka
tak siap tahu
tak siap pinta ujian bertamu

bibir mudah mengucap sabar
tapi hatilah yg remuk menderita
insan memandang
mempunyai berbagai tafsiran

segala takdir
terimalah dgn hati yg terbuka
walau terseksa ada hikmahnya

c/o harus ada rasa syukur
di setiap kali ujian menjelma
itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu sertiap masa
diuji tahap keimanan
sedangkan ramai terbiar dilalaikan
hanya yang terpilih sahaja
antara berjuta mendapat rahmat-Nya

Allah rindu mendengarkan
rintihmu berpanjangan
bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

c/o
segala takdir
terimalah dengan hati terbuka
walau terseksa ada hikmahnya

repeatc/o
rindu mendengarkan
rintihmu berpanjangan
bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
segala ujian diberi
maka bersyukurlah selalu

Friday, 28 October 2011

BERSALAMAN ATAU MENYENTUH DENGAN BUKAN MAHRAM

✿ BERSALAMAN ATAU MENYENTUH DENGAN BUKAN MAHRAM..✿

~> Gejala Ikhtilath (PERCAMPURAN di antara lelaki dengan 
wanita) semakin dianggap perkara biasa oleh masyarakat sekarang seperti :


✿~ BERSENTUHAN KULIT...

.✿~ BERSALAMAN TANGAN..
✿~ BERTEPUK TAMPAR..
✿~ BERGURAU SENDA..
✿~ BERPELUKAN sesama sendiri tanpa timbul sebarang rasa bersalah..


Rasulullah saw bersabda :“Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu DITUSUK dengan JARUM BESI, itu adalah LEBIH BAIK bagi kamu daripada kamu MENYENTUH WANITA yang TIDAK HALAL bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani. Dinilai sahih oleh al-Mundziri, al-Haitsami, dan al-Albani)


>>> Semoga kita selaku umat Islam diberikan KEMUDAHAN untuk MEMAHAMI apa yang telah DILARANG Allah dengan 
baik..sekiranya BERSALAMAN dan BERSENTUHAN pun termasuk PERKARA yang terlarang, fikirkanlah yang MELAMPAU dari itu..Wallahu ‘alam...(✿◠‿◠)

Thursday, 6 October 2011

SeNDiRi



Hargailah...
Sayangilah...
Berbaktilah...
Kepada kedua ibu bapa kita sebelum terlambat...
Dan sebelum kita berSENDIRI...
Alhamdulillah....9hb dan 10 hb oktober ni, adalah hari yang dinanti-nantikan oleh semua mahasiswa dan mahasiswi trmasuk la si penulis blog ni..=) Hari-hari yang dinantikan slps 6 thn brtungkus lumus belajar kt UIAM, ceeewaahh..hehe..Rase mcm excited plak..(^__~)  
Excited2 gak, tp rase geram pn ade..Ada cerita ckit nak kongsi ngan semua..Sabtu lepas, sy pergi UIA sebab nak selasaikan urusan konvo, dalam prjalanan ke sana, semasa dalam train sy nampak ade 2 org pasangan lelaki dan perempuan ni berdiri menghadap antara satu sama lain, masing2 nmpak bgs dan baik orangnye..Dalam hati ni tertanya-tanya gak, adik beradik ke suami isteri ke kekasih dierg berdua ni..hehe..Tp cube untk husnuzon, so anggap dierg ni mungkin adik beradik..Menjadi al-kisah nye, bile train tetibe brek dan si perempuan td hampir2 terjatuh, jd si perempuan td terpegang lah tgn si lelaki tu..Tp cara perempuan tu pegang menunjukkan die tahu haram die pegang tangan lelaki tu, tp dh terpaksa tibai je la..Lepas die trpegang tgn lelaki tu, die tersipu-sipu dan jeling2 ke arah sy, mungkin die tahu kot sy nmpk apa yg terjadi td..Boleh dibaca dari air muka die yg die tgh bermonolog dgn diri sendiri 'I did the wrong thing'..Dari situ la sy dapat mengagak ,pasangan tu bukanlah adik beradik mahupun suami isteri..Fikir2 la sendiri ye, ape relationship dierg kalo dh berdua-duaan dan rapat mcm tu walaupn tak berpegangan tangan..





Dalam hati beristighfar, lantas teringat larangan Allah untuk tidak mendekati zina.. "La Taqrabu Zina" Jangan hampiri zina pun tak boleh, kalo berzina apatah lagi.. Berdua-duaan dengan yang bukan mahram kte, bukan ke dh kira maksiat tu? Bila kte melakukan maksiat tndanya kte sudah menghampiri zina..Jangan kte buka sedikit pn ruang kepada perkara yg menghampirkn kte kepada zina, kerana syaitan tu sentiasa ada untuk mencari peluang menyesatkan anak-anak adam, walaupn peluang tu sebesar zarah.. Kisah yang sy ceritakan td,bukanlah brtujuan untuk bercerita kosong dan melempiaskan rasa marah tp sy bertujuan nk ajak kte semua fikir2 kn kembali kenapa situasi mcm tu boleh terjadi..Sy tahu perempuan dan lelaki yg sy ceritakn td masih menjaga batasan walaupn mereka keluar berduaan tp apa yang mereka sedang lakukan tu pun(keluar berdua-duaan) dah dikira maksiat..Tp sygnye, mereka tak prnah pn terfikir mcm tu, pd anggapan mereka selagi batasan dijaga, keluar berdua-duaan xpe..Sebenarnye apa yang mereka lakukan sekarang ni, boleh memberikan kesan yang lebih buruk..Perlu diingatkn sekali lg, syaitan merupakan makhluk yang bijak menghasut..Selagi ada kesempatan yang terluang ia akan menggoda manusia untuk melakukan perbuatan yang terkutuk. Oleh itu ,kita hendaklah berwaspada, jangan sekali-kali menghampiri pintu yang menghumban ke neraka seperti khalwat yang akhirnya menjebakkan diri kepada zina dan sebagainya...Na'uzubillah.. Akir kata,mg ia diajadikan peringatan kepada semua yang membaca termasuklah sy si penulis yg dhaif ini..


p/s artikel ini ditulis kerana sayang... bukan marah atau benci...(^__~)



Wednesday, 5 October 2011

Cerita Ini Tentang Jodoh


Ada satu perkara yang suka aku kongsikan bersama rakan-rakan. Tentu saja tentang cinta.. cinta yang perlu ada pada perkiraanku selepas aku mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Kasih yang aku kira perlu aku lempiaskan pada seseorang yang lain selepas ibubapa dan keluarga serta diriku sendiri...

Ya.. cinta pada manusia biasa yang namanya lelaki kerana aku diciptakan sebagai seorang perempuan...

Umur yang semakin berinjak jauh meninggalkan alam remaja dan sekarang di dalam fasa kedewasaan memungkinkan aku berfikir tentang urusan jodoh. Seringkali persoalan itu ditanya kepadaku oleh teman-teman sekuliah dahulu.

"Tak ada buah hati ke?"

"Takkanlah tak ada yang minat dengan perempuan pandai macam kau ni?"

"Kau ni jual mahal sangat kot?"

"Bergayalah sikit, bagi cantik, mesti nanti ada yang terpikat kat kau.."

"Aku sudah, kau bila lagi?"

Aduh... mahu melayan satu-persatu pertanyaan mereka memang tidak terjawab. Paling mudah untuk kukatakan ketika itu,

"Belum jodoh lagi.."

atau aku katakan pada mereka,

"Belum bersedia lagi.. .nanti dah ada calon, akan diberitahu kelak".

Titik.

Berbicara tentang cinta memang tidak akan pernah habis. Semasa di universiti dahulu seringkali aku melihat pasangan yang kononnya sedang 'hangat bercinta' bertengkar atas perkara-perkara yang kecil.

Kadang-kadang aku ketawa sendirian apabila melihat adegan pujuk-memujuk persis lakonan di dalam filem Hindustan yang kutonton di televisyen. Bermacam-macam gaya yang ada apabila si lelaki cuba memujuk si wanita atau si wanita yang cuba memujuk si lelaki. Aku menggeleng-geleng kepala melihat gelagat mereka dalam tawa. Perkara yang padaku tidak wajar dilakukan apatah lagi pasangan itu masih belum punyai ikatan yang sah dan halal di sisi Islam sedangkan si wanita bertudung dan si lelaki bersongkok.

Aku pernah dilamar seorang lelaki pada perkiraanku dapat melengkapi kekurangan yang ada pada diriku. Tentu sahaja aku mencari seorang lelaki yang mudah tersenyum, tegas dalam kelembutan, lucu dan bisa membuatku gembira, dan yang paling penting dia seorang yang sangat menjaga solatnya dan ibadahnya. Cukup padaku itu dan aku telah bertemu dengannya. Tapi, seperti yang kukatakan sebelum ini, cerita ini tentang jodoh...

Arakian, aku dilamar aku menolak dengan lembut atas alasan kerana mahu menumpukan perhatian kepada pelajaran dan kuliah. Ini amanah yang kupegang sejak mula aku menjejakkan kaki ke menara gading. Aku tidak suka berpacaran kerana pada aku ianya tidak wajar.

Kukatakan pada lelaki itu, sekiranya benar dia menginginkan aku menjadi suri hatinya maka tunggulah sehingga aku dan dia selesai bergraduasi. Kukatakan juga bahawa aku tidak suka keluar berdua-duaan. Sekiranya seorang lelaki itu benar mahu memiliki hatiku maka dia perlu memahami bahawa dia perlu lebih serius untuk mengatur masa depannya berbanding berpeleseran tanpa hala tujuan yang jelas.

Hubungan yang dijalin tanpa ada matlamat yang jelas bukanlah satu perhubungan yang bersungguh-sungguh tetapi hubungan yang terang-terangan berlandaskan nafsu semata-mata.

Sekali lagi kukatakan di sini, ianya soal jodoh. Allah punya perancangan yang lebih menarik untukku, terserah padaku sahaja sama ada mahu mencari hikmah yang tersembunyi atau membiarkan diriku sendiri tertanya-tanya mengapa kesudahannya begini dan begitu...

Lelaki itu tidak sanggup menunggu lantas mengambil keputusan mencari yang lain...

Aku sedikit kecewa namun kubisikkan pada hati agar redha dengan ketentuan Ilahi. Dalam melayari kehidupan dan mehnah, aku belajar pelbagai perkara. Setiap hari aku belajar dan adakalanya mengajarkan sesuatu kepada yang lain. Benar, usia yang semakin bertambah membuatkanku berasa gusar kerana masih tidak dipertemukan jodoh.

Hidupku banyak dihabiskan dengan bekerja sebaik sahaja menamatkan pelajaran di universiti. Rakan-rakan lain ramai yang berlumba-lumba mendirikan rumahtangga dan aku masih lagi sendiri. Agak sunyi tapi kutabahkan hati supaya aku tidak menjadi seorang yang terlalu menurut nafsunya.

Tiba saat rezekiku dilebihkan Allah di mana aku diterima bekerja sebagai salah seorang pegawai psikologi. Tidak perlu aku ceritakan dengan tepat di mana aku ditempatkan. Sejak pertama kali aku menjejakkan kaki di sini, tidak pernah terlintas di fikiranku untuk mencari pasangan hidup. Niatku hanya mahu bekerja kerana Allah, mencari rezeki untuk keluargaku agar kami dapat hidup dengan lebih selesa.

Sukacita sekali lagi aku maklumkan, bahawa ini semua urusan jodoh. Jodoh yang tertulis kemas di luh mahfuz, Salah satu rahsia agung yang tersembunyi dari pengetahuan hamba-Nya selain urusan umur, rezeki dan maut.

Salah seorang daripada orang bawahanku yang usianya lima tahun lebih tua dariku dan tentunya seorang lelaki benar-benar membuatkan jiwaku bergetar. Entah kenapa, tapi aku takut ianya melalaikan dan bisa menghumban diriku ke lembah kehinaan. Takut untuk terjerumus di dalam zina hati.

Lelaki itu kerapkali mengujiku dengan pelbagai pertanyaan. Tingkahnya yang kadang-kadang membuatku tertanya-tanya kenapa dia perlu bersikap sedemikian denganku dan tidak dengan perempuan-perempuan yang lain di pejabat. Aku positifkan fikiran, mungkin juga kerana aku adalah orang atasannya dan wajar saja dia menghormatiku lebih daripada yang lain. Mungkin.

Satu hari, dengan izin Allah jua ianya terjadi, ketika sedang enak menjamu selera bersama rakan-rakan sepejabat pada waktu malam, satu rahsia tersingkap. Salah seorang rakan pejabatku bertanyakan sama ada aku sudah punya kekasih hati atau belum. Satu soalan yang kukira agak lucu untuk ditanya. Aku senyum dan menggeleng.

Dia kemudian berkata, ada seseorang yang dekat denganku ingin menjalinkan hubungan yang lebih rapat dan serius. Aku dapat mengagak tapi aku meminta kepastian darinya. Nah! Jelas bahawa lelaki di pejabat yang sama yang kuceritakan sebentar tadi. Tepat telahanku kali ini. Firasatku jarang tersasar apatah lagi jika aku mohon agar Allah membimbingku agar aku tidak menjadi orang yang berprasangka yang tidak baik kepada orang lain.

Hatiku menguntum senyum. Tentu saja rasa suka apabila diri disukai oleh orang lain yang bergelar lelaki. Aku senang sahaja bekerja dengannya. Selalu di dalam doaku di mana aku memohon agar aku dijodohkan dengan seseorang yang baik akhlak dan agamanya, bersederhana dalam segala urusan, dan bonus bagiku sekiranya lelaki itu seorang yang sedap mata memandang...

Lelaki itu juga hingga sekarang masih mengujiku dengan pelbagai pertanyaan. Aku cuma menjawab pertanyaannya sekadar yang kumampu dan hingga saat ini tidak pula dia menyatakan sendiri kepadaku bahawa dia punya 'perasaan' padaku. Aku juga begitu, walaupun setiap kali bertemu jiwaku rasa tenang dan gembira.

Namun cepat-cepat aku sedarkan diri, khuatir kerana dia bukan siapa-siapa denganku malah bukan mahramku yang layak untuk aku fikirkan tentangnya. Aku cuba tidak memandang tepat ke matanya kerana fitrah kewanitaan dan keperempuanan yang malu dan masih menebal dalam diri menjadi perisai iman yang aku takut makin terhakis.

Cuma satu yang ingin kupesan pada rakan-rakan di luar sana yang masih belum punya 'pacar'.

Usah gusar dan khuatir.

Kamu tidak perlu merendahkan martabat diri demi untuk meraih cinta seorang lelaki. Ketahuilah, manisnya dan cantiknya seorang perempuan itu terletak pada taqwanya, hatinya yang sentiasa tunduk malu pada perkara-perkara yang tidak patut.

Aku tidak menyatakan yang aku ini tidak pernah berbuat dosa tapi aku berusaha untuk memperbaiki diri dan cuba mengelakkan diriku daripada tergelincir ke arah itu.

Ingat, jika ada lelaki yang menyatakan dia menyukai kamu, tanyakan kembali apa yang dia mahukan daripadamu. Jika dia sekadar ingin bersuka-suka dan punya pacar persis seperti teman-teman yang lain maka jauhkanlah dirimu daripadanya.

Sekiranya dia benar-benar serius, mahu mengikat tali perkahwinan, punya kedudukan kewangan yang kukuh dan latar belakang keluarga yang menyamankan dan mendamaikan dirimu maka pertimbangkanlah permintaannya untuk menjadikan dirimu itu sebagai suri hidupnya.

Sekadar bercerita tentang jodoh. Sungguh betul, ianya urusan rahsia antara yang tersulit sekali di dalam keterbatasan pengetahuan manusia melainkan dengan izin-Nya.

Harus diingatkan, walaupun ianya urusan Allah, namun kita tidak pula diperintahkan untuk sekadar menanti dan berpeluk tubuh. Proaktif itu perlu. Carilah jodoh dengan cara yang diizinkan dan diredhai Islam atasnya kerana dengan itu moga hubungan kalian nanti juga akan direhai Allah, Insya-Allah.

Sekadar perkongsian rasa dengan rakan-rakanku tentang urusan jodohku yang masih lagi samar. Moga sahaja Allah membantu di dalam urusan yang berkaitan dengannya dan menjauhkan aku daripada melakukan kemaksiatan hati mahupun tingkah perbuatan secara sir (rahsia) mahupun secara jahr (terang-terangan).

Jika benar lelaki itu jodoh yang dikirim Allah untukku meraih cinta yang lebih besar yakni cinta Ilahi maka aku redha.

Aku tidak mahu mengatakan bahawa aku ikhlas menerimanya kerana perkara ikhlas itu milik Allah yang tiada manusia berhak menyatakan bahawa dia ikhlas. Biar Allah sendiri yang menghukumkan tentang itu.

Buat rakan-rakanku yang mungkin sedang mencari jodoh atau telah bertemu jodoh, aku doakan agar kalian memperoleh jodoh sepertimana yang diinginkan olehmu.

Ketahuilah bahawa Allah memberikan apa yang kita perlu dan bukan yang kita suka kerana mungkin saja sesuatu yang kita suka itu akan menjadi satu keburukan suatu hari nanti.

Pasangan kita moga terdiri daripada si dia yang 'melengkapkan' kekurangan yang ada pada diri masing-masing agar kita lebih mudah berjuang meraih cinta-Nya....

Menantikan kalimah cinta daripada insan yang dicinta... moga kami meraih cinta-Nya, amin.

Sumber : iluvislam.com

Wednesday, 28 September 2011

Subhanallah...teruja tengok video lagu 'Open your eyes-maherzain'..Selama ni dengar lagunye je, xpernah tgk video yg sekali ngan lirik die..first time tgk rase terpegun,teruja, x tau la mcm mane nk gmbar kn perasaan tu.. tgk video ni sekali ngan lirik die, mmg boleh kasi kesan mndalam kt jiwa tuk kita sedar betapa hebatnye tuhan pencipta kita Allah  swt..ALLAHUAKBAR!!!

Open Your Eyes 

Open Your Eyes
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..

Wednesday, 14 September 2011

Dari Sujud Ke Sujud


OST  sinetron 'Dari Sujud ke Sujud'..Suke dengar lagu ni,,nice song..=) Sinetron nye pun sgt berbaloi untuk ditonton..Byk pengajaran dan iktibar dpt diambil dari sinetron ini..


Bagaimana ku jelaskan cinta
Karna itu tak dapat dijabarkan
Sesuatu yang indah terlahir dari rasa
Dan rasa itu karunia ilahi

Dari Sujud ke Sujud

Bagaimana ku jelaskan cinta
Bila malu selalu melandaku
Semua rasa itu malu rasa bahagia
Takut dan cemburu pun karunia ilahi

** Dari Sujud ke Sujud
Sejuta doa ku lantun untuk cinta
Dalam hati anak-anak manusia hablumminannas

Dari Sujud ke Sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

Bagaimana ku jelaskan cinta
Karna itu tak dapat dijabarkan
Sesuatu yang indah terlahir dari rasa
Dan rasa itu karunia ilahi

Bagaimana ku jelaskan cinta
Bila malu selalu melandaku
Semua rasa itu... rasa bahagia
Takut dan cemburu pun karunia ilahi...

** Dari sujud ke sujud
Sejuta doa ku lantun untuk cinta
Dalam hati anak-anak manusia hablumminannas

Dari Sujud ke Sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih

Dari Sujud ke Sujud
Ku tasbihkan hanya untuk cinta
Subhanallah cinta kita terus bertasbih...

Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah
Dari Sujud ke Sujud

Promo Sinetron 'Dari SuJud ke SuJuD'

 

 
Selamat menonton..(^__^)v


Sunday, 28 August 2011

Berjuanglah hingga ke saat yang terakhir

Alhamdulillah..di pagi ramadhan ke 28 yg penuh barakah ni, kami sekeluarga berkesempatan mendengar tazkirah daripada ayahanda tercinta Arip bin Sa'aya yg baru pulang drpd Sarawak..Dah lame tak dengar tazkirah dari abah (panggilan sy untuk ayah), rindu sgt2..Setiap kata-kata yang abah bicarakan pastinya mengusik jiwa dan memberikan keinsafan yang cukup mendalam..Simple shj nasihatnye tp kesan nye cukup mendalam..

Tazkirah pagi tadi abah berbicara mengenai apa erti sebenarnya Idul Fitri.. Abah kata Idul Fitri tu maknanye kembali pada fitrah kita yang suci dari dosa,jd menyambut Idul Fitri bermakna kita meraikan kemenangan kita kerana berjaya mndapatkan keampunan Allah sepanjang Ramadhan dan berjaya kembali kepada fitrah kita.Kemudian abah tanye pada kami semua, adakah kte dh berjaya mndapatkan keampunan Allah sepanjang bulan Ramadhan ini? Adakah kte sudah merebut peluang yg ada ini dengan sebaik-baiknya? Jika tidak, layakkah kte menyambut Idul Fitri? 

Tersentap hati bila abah ajukan soalan2 tu..Perasaan masa tu bercampur baur..sdey sgt2 bile ingatkan ramadhan akan berlalu pergi tak lama lg..Kalau begitulah pengertiaan sebenar Idul Fitri, layakkah aku menyambut idul fitri?? Rasa tak senang duduk sekejap rasanya bila dihantui persoalan2 tu..huhu

Tapi, kata-kata abah seterusnya berjaya menenangkan hati ini, seolah2 abah tahu anak dia ni tgh tak senang duduk..hehe..Abah kata walaupun tinggal satu hari saja lagi peluang untuk bersama ramadhan tahun ini, peluang yang ada inilah kita rebut sebaik mungkin..abah memberikan contoh dari kaedah fiqh "Ma La Yudraku Kulluhu, La Yutraku kulluhu...Apa yang kita tidak dapat raih semuanya, Jangan ditinggalkan semuanya..Jangan kita biarkan 1 hari ramadhan yang berbaki ini begitu shj kerana kita rasakan kita sudah terlambat dan tidak berpeluang lagi untuk merebut keberkatan yg ada dalam bulan ramadhan.. Masa tu semangat kembali berkobar2 untuk terus mncari keampunan ALLAH dan keberkatan bulan Ramadhan hingga ke akhir Ramadhan...Bantu aku Ya ALLAH untuk terus berjuang hingga ke saat yang terakhir..

-Taqabbalallahu minna wa minkum wa ja’alanallahu minal ‘aidin wal faizin-
“Semoga Allah menerima (amalan-amalan) yang telah aku dan kalian lakukan dan semoga Allah menjadikan kita termasuk (orang-orang) yang kembali (kepada fitrah) dan (mendapat) kemenangan”.


Aku Lihat Ramadhan Dari Kejauhan...Lalu ku sapa ia, "Hendak ke mana?" Dengan Lembut ia Berkata, " Maaf, Aku Harus Pergi, Mungkin Lama. Tolong Sampaikan Pesanku Untuk Orang Yang Bernama MUKMIN..Ajaklah Sabar untuk Menemani Hari-Hari Dukanya, Peluklah Istiqamah Saat Dia Kelelahan Dalam Perjalanan Taqwa. Itupun Syawal....Ia Sudah Tiba...Ku Lihat Ramadhan Pergi..Jauh...Doaku...'Ya ALLAH, Temukanlah Aku dengannya sekali lagi...'





 
 

 

I LoVe ALLaH

++++++++++█████████████████████+++++++++++
+++++++++++███████████████████++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
......+++++++++++++++██████++++++++++++++++
....++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++++██████++++++++++++++++++
++++++++++++++++██████████++++++++++++++++
++++++++++█████████████████████+++++++++++
.
+++++++███████++++++++++++++++++++++++++++
+++++███+++██████+++++++++++████████++++++
++++██+++██████████++++++████++++++███++++
+++██++█████████████++++███+++█████████+++
++██++███████████████++██++█████████████++
++█++██████████████████+++███████████████+
+██+██████████████████++█████████████████+
+██+██████████████████+██████████████████+
+█+██████████████████++███████████████████
++███████████████████████████████████████+
++███████████████████████████████████████+
++++████████████████████████████████████++
++++███████████████████████████████████+++
+++++█████████████████████████████████++++
++++++████████████████████████████████++++
++++++███████████████████████████████+++++
+++++++█████████████████████████████++++++
++++++++██████████████████████████++++++++
+++++++++████████████████████████+++++++++
+++++++++++█████████████████████++++++++++
++++++++++++███████████████████+++++++++++
++++++++++++++███████████████+++++++++++++
++++++++++++++++███████████+++++++++++++++
+++++++++++++++++████████+++++++++++++++++
+++++++++++++++++++████+++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++██++++++++++++++++++++
.
++++++++++++++++++++++█+++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++██++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++██++++++++++++++++++
++++++++++++++█++++++++++++++++++++██+++++
++++++++++++████++++█+█++█++++++███+++++++
+++++++++++████++++██+█++█++++███++██+++++
+++++++++++██+++++++██████++███++++██+++++
++++++++███++++++++++█++█+++++++++++██++++
++++++++++++++++++++++++++++++++++++███+++
++++++++++++++++++++++█++++++++█++++██+█++
++++++++++++███++++++██+++++++███++++█+██+
+++++++++++████+++++++█+++++++████+++█++++
+++█++++++██++█+++++++██+++++++█+██++█++++
++█++++++██++██+++++++██+++++++██+█++██+++
++█+++++██+++█++++++++██+++++++██+█++██+++
++██+++██+++██++++++++██++++++++██+++██+++
++███████+++██++++++++██++++++++██+++██+++
+++████+++++█+++++++++██++++++++██+++██+++
++++++++++++██++++++++██+++++++++█+++██+++
++++++++++++███+++++++███+++++++██+++█++++
++++++++++++███████████████++++███+++█++++
+++++++++++++█████████++█████████+++++++++

Tuesday, 23 August 2011

Marah itu memakan diri..

Jangan marah..jangan marah..jangan marah..itu pesan nabi junjungan kte Nabi Muhammad s.a.w.. 


Telah diriwayatkan, dahulu ada seorang lelaki yang datang menemui Rasulullah “Wahai Rosululloh, ajarkanlah kepada saya sebuah ilmu yang bisa mendekatkan saya ke surga dan menjauhkan dari neraka”. Maka baginda  bersabda,“Jangan tumpahkan kemarahanmu. Nescaya syurga akan kau dapatkan” (HR. Thobrani, Shohih)


Memetik pandangan dari Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin Rahimahullah, larangan Rasulullah bukanlah untuk rasa marah itu sendiri kerana hakikatnya marah itu tidak boleh dibuang. Maksud larangan rasulullah ialah kuasailah dirimu ketika muncul rasa marah. Jangan biarkan marah itu menguasai diri kerana ia hanya akan memakan diri. Kelak kita sendiri akan merasa sangat menyesal atas perlakuan kita.


Bagaimana untuk mengawal rasa marah.  Syaikh Wahid Bali hafizhohulloh  menyebutkan beberapa tips untuk menanggulangi marah. Diantaranya ialah :
(1) Membaca ta’awudz yaitu, “A’udzubillahi minasy syaithanir rajiim”.
(2) Mengingat besarnya pahala orang yang bisa menahan luapan marahnya
(3) Mengambil sikap diam, tidak berbicara
(4) Duduk atau berbaring
(5) Memikirkan betapa jelek penampilannya apabila sedang dalam keadaan marah
(6) Mengingat agungnya balasan bagi orang yang mau memaafkan kesalahan orang yang bodoh
(7) Meninggalkan berbagai bentuk celaan, makian, tuduhan, laknat dan cercaan karena itu semua termasuk perangai orang-orang bodoh.

Saturday, 20 August 2011


RiNDu RaMaDHaN-DeVoTeeS

Yang tahu persiapkan diri
Yang rindu tak sabar menanti
Hadirnya setahun sekali
Ya Ramadhan…
Keindahan yang tiada tara
Kemuliaanya tak habis dibicara
Penuh dengan limpahan maghfirah
Ya Ramadhan

Rindu aku rindu
Rindu pada kedatangan
Bulan padanya keberkatan
Ramadhan ya Ramadhan
Ya Allah tolong sampaikan
Hajatku untuk berpanjangan
Nafasku hingga pengakhiran

Sdey plak bile dengo lagu ni..Ramadhan dah nk berlalu..Moga ade peluang untuk dipertemukan sekali lagi dengan nya...amiiinn..



Thursday, 11 August 2011

Qailulah

Qailulah,tidur sekejap sebelum zohor..Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari. Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai satu yang keji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untuk kesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untuk melaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti. 

Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata : 
"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor." 

JOM KAWAN-KAWAN, KITE QAILULLAH..=)