I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 28 August 2011

Berjuanglah hingga ke saat yang terakhir

Alhamdulillah..di pagi ramadhan ke 28 yg penuh barakah ni, kami sekeluarga berkesempatan mendengar tazkirah daripada ayahanda tercinta Arip bin Sa'aya yg baru pulang drpd Sarawak..Dah lame tak dengar tazkirah dari abah (panggilan sy untuk ayah), rindu sgt2..Setiap kata-kata yang abah bicarakan pastinya mengusik jiwa dan memberikan keinsafan yang cukup mendalam..Simple shj nasihatnye tp kesan nye cukup mendalam..

Tazkirah pagi tadi abah berbicara mengenai apa erti sebenarnya Idul Fitri.. Abah kata Idul Fitri tu maknanye kembali pada fitrah kita yang suci dari dosa,jd menyambut Idul Fitri bermakna kita meraikan kemenangan kita kerana berjaya mndapatkan keampunan Allah sepanjang Ramadhan dan berjaya kembali kepada fitrah kita.Kemudian abah tanye pada kami semua, adakah kte dh berjaya mndapatkan keampunan Allah sepanjang bulan Ramadhan ini? Adakah kte sudah merebut peluang yg ada ini dengan sebaik-baiknya? Jika tidak, layakkah kte menyambut Idul Fitri? 

Tersentap hati bila abah ajukan soalan2 tu..Perasaan masa tu bercampur baur..sdey sgt2 bile ingatkan ramadhan akan berlalu pergi tak lama lg..Kalau begitulah pengertiaan sebenar Idul Fitri, layakkah aku menyambut idul fitri?? Rasa tak senang duduk sekejap rasanya bila dihantui persoalan2 tu..huhu

Tapi, kata-kata abah seterusnya berjaya menenangkan hati ini, seolah2 abah tahu anak dia ni tgh tak senang duduk..hehe..Abah kata walaupun tinggal satu hari saja lagi peluang untuk bersama ramadhan tahun ini, peluang yang ada inilah kita rebut sebaik mungkin..abah memberikan contoh dari kaedah fiqh "Ma La Yudraku Kulluhu, La Yutraku kulluhu...Apa yang kita tidak dapat raih semuanya, Jangan ditinggalkan semuanya..Jangan kita biarkan 1 hari ramadhan yang berbaki ini begitu shj kerana kita rasakan kita sudah terlambat dan tidak berpeluang lagi untuk merebut keberkatan yg ada dalam bulan ramadhan.. Masa tu semangat kembali berkobar2 untuk terus mncari keampunan ALLAH dan keberkatan bulan Ramadhan hingga ke akhir Ramadhan...Bantu aku Ya ALLAH untuk terus berjuang hingga ke saat yang terakhir..

-Taqabbalallahu minna wa minkum wa ja’alanallahu minal ‘aidin wal faizin-
“Semoga Allah menerima (amalan-amalan) yang telah aku dan kalian lakukan dan semoga Allah menjadikan kita termasuk (orang-orang) yang kembali (kepada fitrah) dan (mendapat) kemenangan”.


Aku Lihat Ramadhan Dari Kejauhan...Lalu ku sapa ia, "Hendak ke mana?" Dengan Lembut ia Berkata, " Maaf, Aku Harus Pergi, Mungkin Lama. Tolong Sampaikan Pesanku Untuk Orang Yang Bernama MUKMIN..Ajaklah Sabar untuk Menemani Hari-Hari Dukanya, Peluklah Istiqamah Saat Dia Kelelahan Dalam Perjalanan Taqwa. Itupun Syawal....Ia Sudah Tiba...Ku Lihat Ramadhan Pergi..Jauh...Doaku...'Ya ALLAH, Temukanlah Aku dengannya sekali lagi...'





 
 

 

0 comments:

Post a Comment